iUpdate

2013-01-14
12:00:00

Har du någonsin undrat vad rekordet på hur många språk en person kan prata?
Hur många språk kan en person prata

Jag satt ikväll och chattade lite med olika tjejer på en sida.
Eftersom jag har varit medlem på denna sida en längre tag så har jag sett att tjejer där kan oftast Svenska Engelska + 1 till språk.
Men sen så började jag chatta med en tjej som kan 6språk om jag inte har fel nu
Svenska, Engelska,Ryska,Italienska,Tyska och Spanska...

Trodde först hon skulle bli tolk men efter att jag fått reda på att hon skulle inte bli det så började jag helt enkelt räkna hur många språk jag kan och förstår åtminstonde av den 35% kanske till och med 40%...
Därefter hur många språk en människa tills nu kunnat språk.
Jag kan 10språk men eftersom 4 språk där är samma språk och det finns bara några ord som skiljer sig men alla från dessa 4länder förstår varandra så fick det bli 7språk jag kan. Sen blev det och söka hur mycket en människa tills nu kunnat prata språk och förstå.
Flera människor har kunnat runt 60språk under sin livstid villket är jävligt imponerande. Här kommer lite info om dem.

Det hära blir då en copy/paste då jag orkar ej sitta och översätta till Svenska just nu.
Kan ni inte engelska gå till www.translate.google.com

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Källa: http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20080611073900AAeSAbk
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Emil Krebs (born in 1867, died in 1930) spoke 68 languages and studied 120 more. Languages he spoke include English, German, French, Spanish, Portuguese, Basque, Finnish, Russian, Buryat, Tatar, Ukrainian, Albanian, Arabic, Armenian, Burmese, Chinese, Georgian, Hebrew, Japanese, Javanese, Korean, Latin, Manchurian, Mongolian, Persian, Sanskrit, Syrian, Tibetan, Turkish, Gujarati, Hindi, Irish, Sinhalese, and Urdu. 

Uku Masing (born in 1909, died in 1985) spoke 65 languages.

Georg Sauerwein (born in 1831, died in 1904) spoke 60 languages, including: Latin, ancient Greek, modern Greek, Hebrew, French, Italian, Spanish, Basque, Portuguese, English, Welsh, Irish, Scottish Gaelic, Manx Gaelic, Dutch, Danish, Icelandic, Norwegian, Swedish, Sami, Finnish, Estonian, Latvian, Lithuanian, Polish, Russian, Belarusian, Ukrainian, Czech, Slovak, Bulgarian, Sorbian, Serbian, Croatian, Hungarian, Romanian, Albanian, Turkish, Azerbaijani, Chuvash, Tamil, Kashgar, Kumyk, Persian, Armenian, Georgian, Sanskrit, Romani, Hindustani, Ethiopian, Tigrinya, Coptic, Arabic, Malagasy, Malay, Samoan, Hawaiian, different dialects of Chinese, Cornish, and Aneitum (This is the only person for whom I could find the full list of languages.)


Harold Williams (born in 1876, died in 1928) spoke 58 languages, including Latin, Ancient Greek, Hebrew, French, German, Spanish, Italian, Maori, Samoan, Tongan, Fijian, Russian, Polish, Niue, Zulu, Swahili, Hausa, Dobuan.

Source(s):

 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Taggar: Georg, Har, Harold, Masing, Sauerwein, Uku, Williams, du, emil, en, flera språk, hur, kan, krebs, många, någonsin, person, prata, , rekordet, språk, undrat, vad;
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: